Vaste prik in de auto naar Amsterdam op maandagochtend. De column van Michiel Bicker Caarten op BNR Nieuwsradio. De hoofdredacteur van dat station schiet vaak met scherp op een prettige, eigenzinnige manier. Jammer dat zijn bijdrage van deze week over ‘Peak Oil’ de plank volledig misslaat. De losse flodders van een gerespecteerd radiojournalist.

Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com

De column begint met een feitelijke introductie van Peak Oil. Deze theorie gaat ervan uit dat de mondiale olieproductie eens zal pieken waarna er per jaar minder aanbod op de markt komt. Met Peak Oil wordt dus de piek in de wereldproductie van olie bedoeld. Veel Peak Oil aanhangers denken dat deze piek ergens tussen 2012 en 2017 bereikt zal worden. De vraag naar olie blijft echter stijgen, vooral uit sterk opkomende landen als China en India.

Volgens Bicker Caarten is er niks aan de hand. Als de olieprijs gaat stijgen dan daalt gewoon de vraag. Ook is er dan extra druk om naar alternatieven te zoeken. Probleem opgelost! Helaas gaat de columnist er aan voorbij dat alternatieve energie een zaak van zeer lange adem is en enorme investeringen vergt. Ondertussen neemt de vraag toe en komt het overgrote deel van de olieproductie uit oude velden van tien jaar of langer geleden. Nieuwe velden zijn steeds moeilijker te lokaliseren. Ook is er bij een groeiend aantal experts twijfel over de hoogte van zogenaamde ‘bewezen reserves ’ uit het Midden-Oosten.

Bicker Caarten gaat vervolgens op de populaire toer. De Peak Oil gelovigen zijn niet bezig met het verzinnen van oplossingen omdat ze veel te druk zijn met bangmakerij. Zelfs de Club van Rome wordt er nog even bijgesleept. Tja, als je de boodschap niet begrijpt dan maar de boodschappers op de korrel… Gelukkig heeft de hoofdredacteur nog een fijn alternatief in de aanbieding: we gaan over op kernenergie, dat afval probleem wordt vast wel een keer opgelost.

Overigens ben ik een fan van BNR Nieuwsradio. Een commercieel station dat kwalitatief minstens zo goed is als Radio 1 en durft te gaan voor een kleine, hoog opgeleide doelgroep. Michiel, informeer je eens op sites als Peakoil.nl , The Oildrum of Blikopdebeurs.com . De CNN documentaire ‘We were warned ’ die afgelopen weekend vijf keer wereldwijd werd uitgezonden is ook een aanrader. Ik kijk uit naar je volgende bijdrage!