Een scheur in de broek van Klaas Wagenaar, concludeerden we in januari toen er bij Getronics onverwachts een Italiaans lijk uit de kast viel. Donderdag kwam daar een stevige bloedneus bij. Niet alleen zijn de verliezen in Italië veel groter dan verwacht, maar het lokale management stelde de resultaten ook nog eens rooskleuriger voor dan ze waren. Een interview met Wagenaar op BNR Nieuwsradio werd op het laatste moment afgezegd vanwege 'AFM regels'. Lastige vragen zijn even niet welkom.

Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com

Het operationele verlies in Italië blijkt nu uit te komen op 71 miljoen euro. Hierdoor kelderde de nettowinst van het hele concern naar slechts 4 miljoen over 2005. In 2004 werd nog 56 miljoen verdient. Het cijfermatig doorspitten van het persbericht is overigens nog het beste te vergelijken met een expeditie door een oerwoud. Bijzondere winstbegrippen genoeg, maar een nettowinstcijfer over het vierde kwartaal ontbreekt. Een schril contrast met de juichberichten die de PR afdeling standaard bij iedere nieuwe order naar de markt stuurde.

De cijfers waren ook zonder het Italiaanse echec niet best. Een operationele marge van ca. 5% (exclusief Italië) mag je als mager kwalificeren. En dat is dan ook nog vóór buitengewone posten en amortisatie van goodwill. De Ebitae inclusief Italië wil Getronics niet prijsgeven. “Dat cijfer rapporteren we niet”, aldus de CEO. De automatiseerder voldoet niet langer aan de voorwaarden van de kredietlijn bij het bankensyndicaat. Deze voorwaarden zijn tijdelijk opgeschort totdat het Italiaanse zorgenkind verkocht is. Gevolgen voor de rentelasten zijn onduidelijk.

Een harde maar feitelijke conclusie: de geloofwaardigheid van Klaas Wagenaar is flink beschadigd. Het in januari nog durven komen met een winstalarm voor 2005 geeft al te denken. De fraude in Italië die nu aan het licht komt laat zien dat er iets ernstig schort aan de planning & control door het topmanagement. Getronics zegt misleid te zijn door haar Italiaanse directie. Hoe beleggers zich voelden was overduidelijk aan de koers te zien.