Primark-eigenaar Associated British Foods (ABF) is voorlopig niet van plan de uitbreiding van zijn kledingwinkelketen naar de Verenigde Staten op te voeren. De keten opent dit jaar een nieuwe vestiging, waarmee het totale aantal Amerikaanse winkels op negen uitkomt.

ABF wil de tijd nemen om Amerikaanse Primark-winkels aan de plaatselijke voorkeuren aan te passen, zegt topman Jason Bason. "Nu is niet het goede moment voor een agressievere uitbreiding. We kijken eerst wat werkt voordat we grotere investeringen doen", lichtte hij toe na de presentatie van de derdekwartaalcijfers van ABF.

Primark is tot nog toe vooral actief in Europa. Hier opende de keten het afgelopen kwartaal zeven nieuwe vestigingen, waaronder een winkel in Tilburg. De omzet in de eerste drie kwartalen van het gebroken boekjaar steeg met 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Primark verwacht aan het einde van het jaar ook een hogere winst te presenteren, mede doordat de retailer vanwege de lagere productiekosten steeds meer kleding in Zuidoost-Azië inkoopt ten opzichte van China.

De groei van ABF als geheel lag met 2 procent beduidend lager. Dat is voornamelijk het gevolg van zwakke resultaten van zijn suikertak, waar de omzet door gekelderde suikerprijzen met 17 procent geslonken is.