Cosmeticamaker Estée Lauder heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar flink meer omzet behaald. De regio's Azië, Benelux en Italië groeiden daarbij met meer dan 10 procent. 

Het bedrijf, bekend van merken als Aveda, MAC, Clinique en Estée Lauder, scoorde tijdens de feestdagen met cadeausets op maat en verkocht meer via de eigen webwinkels. Daarnaast hadden kostenbesparingen resultaat.

Ook de wereldwijde onlineverkopen en de verkopen op bijvoorbeeld luchthavens gingen hard omhoog. De haarverzorgingstak groeide voor het eerst in vijf kwartalen. De omzet steeg met 17 procent naar 3,7 miljard dollar.

Belastingtegenvaller

Onder de streep hield het bedrijf 123 miljoen dollar over. Het resultaat werd gedrukt door een eenmalige belastingtegenvaller van 394 miljoen dollar. Vorig jaar kwam de winst in het tweede kwartaal uit op 428 miljoen dollar.

Het bedrijf verhoogde verder zijn verwachtingen voor het hele jaar. De aangepaste omzetgroei komt naar verwachting uit op 10 tot 11 procent, waar het bedrijf eerder rekende op 8 à 9 procent. Ook de verwachte winst werd naar boven bijgesteld.