
TomTom verwacht lagere jaaromzet
De navigatiespecialist kondigde eerder al aan het mes te zetten in zijn consumententak, die onder meer navigatiekastjes en sporthorloges maakt. Door die ingreep verwacht TomTom lagere opbrengsten.
De omzet van TomTom in het derde kwartaal kwam uit op een kleine 218 miljoen euro. Dat was 9 procent minder dan een jaar eerder.
Onder de streep noteerde het bedrijf een verlies van 5,3 miljoen euro, tegenover een plusje van 600.000 euro vorig jaar. Het verlies is het gevolg van een afboeking van 15,4 miljoen euro door reorganisatiekosten.
Automotivetak groter
De consumentendivisie kromp zoals verwacht weer flink, nu met 29 procent. De andere divisies deden het wel goed.
De tak die toepassingen levert aan de auto-industrie dikte met 23 procent aan. Samen met de afdeling Telematics, die toepassingen voor wagenparkbeheer levert, is de automotivetak nu voor het eerst groter dan de consumententak.
TomTom verdiende 23 procent meer aan de levering van navigatie- en entertainmentsystemen aan de auto-industrie en aan licensering van zijn software en kaarten. De afdeling Telematics, die toepassingen voor wagenparkbeheer maakt, leverde 8 procent meer op.
Leaseplan
TomTom kondigde een nieuwe deal aan met autoleasebedrijf LeasePlan. De levering van wagenparksystemen draagt niet bij aan het resultaat dit jaar. TomTom spreekt dan ook van een opdracht voor de langere termijn.
Financiële details zijn niet bekendgemaakt.