Luchtvaartmaatschappij Joon, het nieuwe dochterbedrijf van Air France, begint in december met vluchten vanuit Parijs naar Barcelona, Berlijn, Lissabon en Porto.

De eerste verre bestemmingen, die vanaf de zomer van 2018 in de dienstregeling komen, zijn Fortaleza in Brazilië en Mahé op de Seychellen.

Joon richt zich naar eigen zeggen met name op wat jongere reizigers. De ticketprijzen komen een stuk lager te liggen dan bij Air France, maar als een echte prijsvechter zoals Transavia is het nieuwe dochterbedrijf niet bedoeld.

Het nieuwe merk moet Air France helpen marktaandeel terug te winnen op prijsvechters en luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. De tickets kunnen goedkoper worden aangeboden, doordat bespaard wordt op met name het cabinepersoneel. Dat werkt tegen soberder voorwaarden dan bij het moederbedrijf.

Productiviteit

Air France slaagde er de afgelopen jaren onvoldoende in het eigen personeel mee te krijgen in pogingen de productiviteit te verhogen. Daardoor konden de Fransen hun vluchtaanbod aanzienlijk minder sterk uitbreiden dan zustermaatschappij KLM, die dat wel voor elkaar kreeg.

De onevenwichtige verdeling van de groei tussen de twee werkmaatschappijen leidde tot scheve ogen in Frankrijk. De komst van Joon moet daar verandering in brengen. Dat gaat niet ten koste van de groeimogelijkheden bij KLM, heeft topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM beloofd.

Brazilië

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij kondigde maandag aan vanaf mei komend jaar naar het Braziliaanse Fortaleza te vliegen. Die stad in het noordoosten van Brazilië wordt na Rio de Janeiro en Sao Paulo de derde bestemming van KLM in het Zuid-Amerikaanse land.

In samenwerking met Air France en de Braziliaanse partner GOL wordt de stad ook een hub vanwaaruit naar andere bestemmingen in Brazilië kan worden overgestapt.