Voor het achtste jaar op rij heeft drankenconcern Pernod Ricard meer whiskey van het merk Jameson verkocht. Dat succes is voor het bedrijf een van de redenen om de verwachtingen voor het nieuwe boekjaar op te voeren.

Dat maakt de onderneming donderdag bekend.

De verkoopplus van Jameson zit hem volgens het drankenconcern onder meer in de stijgende populariteit van klassieke cocktails. Het merk heeft zijn verkopen met 15 procent zien stijgen.

Pernod Ricard heeft het gebroken boekjaar 2016-2017 afgesloten met een omzet van ruim 9 miljard euro. Op eigen kracht zijn de opbrengsten 3,6 procent hoger uitgevallen. De winst steeg met ongeveer 13 procent tot bijna 1,4 miljard euro.

Voor het lopende boekjaar voorziet het bedrijf een omzetgroei van 3 procent tot 5 procent. Wel krijgt het bedrijf waarschijnlijk te maken met tegenwind in India.

Daar gaan de belastingen omhoog en wordt de verkoop van alcohol nabij snelwegen aan banden gelegd.