Mediabedrijf Talpa beëindigt voorlopig de pogingen om de Telegraaf Media Groep geheel over te nemen. Het Vlaamse krantenconcern Mediahuis trekt uiteindelijk aan het langste eind in de overnamestrijd.

Het mediabedrijf van miljardair John de Mol houdt wel een "strategisch belang'' van 29,16 procent in het moederbedrijf van De Telegraaf aan, maakt Talpa woensdagavond bekend. 

Woensdag verstreek om 17.40 uur de aanmeldingstermijn van het openbare bod van Talpa. Tot dat moment konden aandeelhouders van TMG hun stukken aanbieden aan Talpa, dat 6,50 per aandeel bood. 

Er werden slechts 607.320 stukken aangedragen, samen goed voor 1,31 procent van de uitstaande aandelen. Dat zou Talpa's belang in TMG tot 30,47 procent hebben verhoogd, terwijl de drempel om de deal te doen slagen meer dan 50 procent bedroeg.

Biedingsoorlog

De kans dat het bod van Talpa zou slagen, leek al gering. Mediahuis en het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek hadden al een ruime meerderheid van de aandelen in handen en zij wilden daar geen afstand van doen.

Talpa zal voorlopig als "actieve minderheidsaandeelhouder" betrokken blijven bij TMG, staat in een persverklaring. Daarbij zal de onderneming ''mede vanuit haar cross-media strategie een open en constructieve communicatie nastreven'' met TMG en krantenconcern Mediahuis.

Overnamestrijd

Sinds december vorig jaar is TMG het onderwerp van een overnamestrijd tussen het Mediahuis en Talpa. TMG is een van de grootse mediabedrijven in Nederland, en beheert onder meer de landelijke titels De Telegraaf, De Financiële Telegraaf en Metro en een aantal regionale dagbladen. 

Onlangs lukte het De Mol wel volledig eigenaar te worden van de televisiezenders SBS6, Veronica, Net5 en SBS9. Hij bezat al radiozenders als Radio 538, Veronica en Sky Radio en wilde een breder mediaconcern optuigen.