Elektronicaconcern Panasonic heeft zijn operationele winst afgelopen kwartaal opgeschroefd met 16,9 procent. Het Japanse bedrijf richt zich met groeiend succes op de markt voor geavanceerde elektronica in auto's.

Panasonic boekte een kwartaalwinst van 83,9 miljard yen (759 miljoen dollar), tegenover 71,8 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Het cijfer bleef iets achter bij de analistenverwachting van 86,1 miljard yen.

Het bedrijf timmert de laatste tijd nadrukkelijk aan de weg als producent van auto-onderdelen. Panasonic wil zo ontkomen aan de moordende concurrentie en lage marges bij smartphones en andere consumentenelektronica. Onlangs nam het bedrijf de Spaanse autospiegelproducent Ficosa International over. 

Verder is Panasonic begonnen met de productie van batterijen voor het nieuwste model elektrische auto's van Tesla. Model 3 moet de eerste Tesla-auto worden die voor de grote massa automobilisten betaalbaar is.

De batterijproductie voor Model 3 kost Panasonic tot dusver nog meer dan het oplevert, zei financieel topman Hirokazu Umeda in een toelichting op de cijfers. Tegen het eind van het jaar moet deze activiteit winst gaan opleveren.