Het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé voorziet een achterblijvende omzetgroei dit jaar, na zwakke verkopen in de eerste jaarhelft. 

In de eerste zes maanden van het jaar nam de omzet met slechts 2,3 procent toe, de zwakste omzettoename in minstens een decennium.

Dat was beneden de verwachtingen van analisten. Nestlé, producent van onder meer babyvoeding, koffie en chocolade, voorspelde eerder dat de autonome omzet dit jaar met 2 tot 4 procent zou toenemen. De Unilever-concurrent gaat er nu van uit dat de groei aan de onderkant van deze bandbreedte uitkomt.

''De autonome omzetgroei in de eerste helft van het jaar voldoet niet helemaal aan onze verwachtingen'', zegt Mark Schneider, topman bij Nestlé. De voedingsmiddelenindustrie kampt al langer met tegenvallende verkopen. Dat komt doordat consumenten steeds vaker voedsel uit pakjes links laten liggen omdat ze dat als ongezond beschouwen.

Het concern rapporteerde een omzet over het eerste halfjaar van 43 miljard Zwitserse frank (38,5 miljard euro), 0,3 procent lager vergeleken met een jaar eerder. De operationele winst kwam uit op omgerekend 6,1 miljard euro, onveranderd ten opzichte van een jaar eerder.