Het Verenigd Koninkrijk valt af als productielocatie voor nieuwe vliegtuigmodellen van Airbus als bij een Brexit er geen vrij verkeer meer mogelijk is met het Europese vasteland.

Fabrice Bregier, operationeel directeur bij Airbus, vertelt aan de Sunday Times dat vrij verkeer van personen een harde eis is voor de Europese vliegtuigmaker. Verder is het essentieel dat onderdelen niet extra belast worden en dat bepaalde standaarden worden behouden.

Gebeurt dit niet, dan valt het Verenigd Koninkrijk af als productielocatie voor nieuwe vliegtuigen. "Voor nieuwe producties is het erg makkelijk om een nieuwe locatie ergens anders in de wereld te openen", zegt Bregier, die wel benadrukt in het land actief te willen blijven.

Airbus heeft in het Verenigd Koninkrijk zo’n tienduizend werknemers verdeeld over twee productielocaties. Het concern claimt verder nog eens honderdduizend banen te ondersteunen bij toeleveranciers.

Airbus-topman Tom Enders heeft eerder al verklaard dat eventuele handelstarieven tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk de competitiviteit van Airbus kunnen raken.

Interne markt  

Vrij verkeer van personen en goederen wordt waarschijnlijk één van de belangrijkste onderwerpen in de komende onderhandelingen over een Brits vertrek uit de Europese Unie. De Britten willen af van de open grenzen met het Europese vasteland, maar daardoor verliezen ze waarschijnlijk ook toegang tot de Europese interne markt.

De Britse premier Theresa May heeft verklaard dat een zogeheten 'harde' Brexit, waarbij er weinig afspraken zijn tussen de EU en het VK, beter is dan geen Brexit. Maar dat was voordat ze een meerderheid in het Britse parlement verloor en nu genoodzaakt is samen te werken met een Noord-Ierse partij die graag de grenzen met Ierland openhoudt.