Adidas ziet kans zijn financiële resultaten de komende jaren sterker te verbeteren dan eerder gedacht.

De Duitse producent van sportartikelen put daarbij moed uit de resultaten over 2016, die de eigen verwachtingen hebben overtroffen. Dat zei topman Kasper Rorsted woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Adidas zette vorig jaar een recordverkoop in de boeken. De omzet nam, afgezien van nadelige wisselkoerseffecten, met bijna een vijfde toe tot 19,3 miljard euro.

De winst uit voortgezette activiteiten ging met ruim 40 procent omhoog en oversteeg voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf de mijlpaal van 1 miljard euro. De resultaten liggen ruim boven de prognoses die Adidas had gegeven.

Rorsted sprak van een ''uitzonderlijk jaar'' dat aantoont dat Adidas de juiste weg is ingeslagen. Het bedrijf heeft er onder zijn leiding voor gekozen zich met name te concentreren op zijn hoofdmerken Adidas en Reebok. Vorig jaar werden al enkele minder goed presterende golfmerken in de etalage gezet, woensdag kwam daar ook het ijshockeymerk CCM bij.

Voor de jaren tot en met 2020 rekent Adidas nu op een gemiddelde winstgroei tussen de 20 en 22 procent per jaar. Eerder ging het bedrijf voor diezelfde periode uit van een toename van de winst uit voortgezette activiteiten met gemiddeld 15 procent per jaar. Onder meer een sterke groei van de onlineverkopen moet het bedrijf helpen die doelstellingen waar te maken.