Het verhoogde bod dat John de Mol zondagavond uitbracht op de Telegraaf Media Groep (TMG), verandert niets aan de situatie rond het mediabedrijf.

Dat laten het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis en de familie Van Puijenbroek, die TMG ook willen overnemen, maandagochtend weten.

Talpa verhoogde zondagavond zijn bod naar 6,50 euro per aandeel. Dat is 0,50 euro per aandeel meer dan waar het Belgische bedrijf en VP Exploitatie eerder op zondag een principeakkoord over hebben bereikt.

Zekerheid

"Mediahuis en VP Exploitatie houden hun strategische belang in TMG en hebben met TMG overeenstemming over het bod", aldus de partijen. Het bod van 6 euro per aandeel komt in totaal neer op zo'n 278 miljoen euro.

"Dat bod heeft zekerheid, omdat Mediahuis en VP Exploitatie het al kunnen afronden ("gestand kunnen doen") bij hun huidige percentage van 59,25 procent." De partijen beschikken al over een meerderheid van de aandelen. Ze hebben een belang van bijna 60 procent in TMG. De Mol heeft via zijn bedrijf Talpa een belang van 21 procent.

''Mediahuis en VP Exploitatie zullen hun aandelen in TMG zoals eerder gezegd niet verkopen'', stellen de partijen in een verklaring. Daarom is hun bod ''het enige dat zekerheid heeft op slagen''. 

Rust

''Het is van het grootste belang van TMG, haar redacties, overige medewerkers en andere betrokkenen dat er nu rust en duidelijkheid ontstaat'', stelt het consortium.

"Het bod van Mediahuis en VP Exploitatie, dat wordt ondersteund door de onderneming zelf, biedt die rust en duidelijkheid."

Uiterlijk op 8 maart zullen Mediahuis en VP Exploitatie een aanvraag tot goedkeuring indienen bij toezichthouder de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) moet aan de onzekerheid over de toekomst van TMG moet in het belang van de werknemers snel een einde komen. 

Vooral op de redacties van de regionale krantengroep HMC weten journalisten volgens de NVJ niet meer waar ze aan toe zijn. Daar werd op oudjaarsdag een grote reorganisatie aangekondigd waardoor 45 van de 185 banen komen te vervallen. De hamvraag is of een nieuwe eigenaar die plannen doorzet.

Eerlijke kans

In de verklaring doen Mediahuis en VP Exploitatie opnieuw een oproep aan De Mol om een ''constructieve dialoog'' aan te gaan. De Mol riep op zijn beurt de commissarissen van TMG op met hem om tafel te gaan om zijn bod te bespreken.

De televisiemagnaat vindt dat hij tot dusver geen eerlijke kans heeft gehad om zijn overnamevoorstel toe te lichten en zinspeelde op verdere stappen.

Identiteit

In het zondag gesloten akkoord tussen Mediahuis en TMG is vastgelegd dat TMG zijn identiteit en Amsterdamse hoofdkantoor houdt en dat de journalistieke onafhankelijkheid binnen het bedrijf ook op lange termijn overeind blijft. Alle merken, waaronder De Telegraaf, blijven bestaan en er zou geen sprake zijn van omvangrijk banenverlies door de overname.

Guus van Puijenbroek van VP Exploitatie stelt dat Mediahuis een "veilige haven is voor TMG en de daar werkzame journalisten. Mediahuis deelt dezelfde waarden als onze familie". Tegen De Telegraaf zei Van Puijenbroek dat de hogere biedingen van Talpa geen reden zijn geweest om de strategie te wijzigen "Prijs is één ding. We hebben als familie een eigen afweging gemaakt. Mediahuis heeft een bewezen trackrecord."

Onvermijdelijk

De raad van commissarissen van TMG schoof dit weekeinde topman Geert Jan van der Snoek en financieel directeur Leo Epskamp terzijde. Dat besluit was volgens de toezichthouders "onvermijdelijk", omdat het bestuur zich onrealistisch en niet constructief zou hebben opgesteld in de onderhandelingen met Mediahuis.

Daardoor ontstond volgens de commissarissen het risico dat het Belgische bedrijf eenzijdig een bod zou uitbrengen, zonder de eerder overeengekomen garanties voor TMG.