Speelgoedfabrikant Hasbro heeft de verkopen afgelopen jaar met dubbele cijfers zien oplopen. Het Amerikaanse bedrijf profiteerde met name van een sterke vraag naar Disneypoppen. 

Ook de Nerf-pijltjesgeweren bleken een schot in de roos, blijkt uit de maandag gepubliceerde jaarcijfers.

Vooral de vraag naar speelgoed dat primair gericht is op meisjes, zat met een omzettoename van 50 procent stevig in de lift.

Aan spelletjes verdiende de maker van onder meer Monopoly 9 procent meer. Het leeuwendeel van de omzet wordt nog altijd behaald met speelgoed voor jongens. Die verkopen stegen met 4 procent. Alleen de categorie peuterspeelgoed liet een lichte daling zien.

Nettowinst 

De totale opbrengsten gingen in 2016 met 13 procent omhoog naar een recordniveau van iets meer dan 5 miljard dollar (4,7 miljard euro). De nettowinst viel met een slordige 452 miljoen dollar ruim 10 procent hoger uit dan in 2015. De resultaten over het vierde kwartaal, met daarin de cruciale feestdagenperiode, overtreffen de verwachtingen van analisten.

Volgens topman Brian Goldner staat Hasbro er goed voor om in 2017 verder te groeien. Het bedrijf heeft genoeg in kas om te blijven investeren in zijn producten en merken. Daarnaast heeft het genoeg financiële ruimte om de winstuitkering aan aandeelhouders te verhogen.