Philips heeft mogelijk EU-prijsregels overtreden door online-aanbieders van consumentenelektronica als notebooks en hifi-apparatuur restricties op te leggen bij hun prijsbeleid.

De Europese Commissie is een onderzoek naar deze praktijk gestart, maakt zij donderdag in Brussel bekend. Ook Asus, Denon & Marantz en Pioneer worden daarin betrokken.

EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) neemt in nog twee onderzoeken ook de online-verkoop van videospellen en hotelaccommodatie onder de loep.

Vestager wil ''nagaan of bepaalde praktijken in de onlineverkoop consumenten beletten om te profiteren van een grensoverschrijdend aanbod en om consumentenelektronica, videospellen en hotelaccommodatie tegen concurrerende prijzen te kopen."

Versterkt

Volgens Vestager wordt het effect van deze mogelijke prijsrestricties nog versterkt doordat veel onlinedetailhandelaren gebruikmaken van prijsstellingsoftware die detailhandelsprijzen automatisch aanpast aan de prijzen van leidende concurrenten. Dat drijft de onlineprijzen nog verder op.

Een woordvoerder van Philips laat weten dat het bedrijf meewerkt aan het onderzoek. Verder onthield hij zich van commentaar. De kwestie wordt volgens hem al in het jaarverslag vermeld sinds Brussel in 2013 een vooronderzoek begon.

Games

In het geval van de videospellen richt Brussel de pijlen op bilaterale afspraken tussen Valve Corporation, de eigenaar van het gamedistributieplatform Steam, en vijf uitgevers van games voor pc's, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax.

Hier gaat het om praktijken van geoblocking, waarbij ondernemingen consumenten beletten om digitale content (pc-games) aan te schaffen wegens hun locatie of het land waar ze verblijven.

De commissie onderzoekt ook afspraken die over hotelaccommodatie zijn gemaakt tussen de grootste Europese touroperators (Kuoni, REWE, Thomas Cook, TUI) en hotels (Meliá Hotels). Hotels en touroperators mogen klanten niet discrimineren op basis van hun locatie.