Colgate ziet winst fors stijgen

Consumentengoederengigant Colgate-Palmolive heeft zijn winst het afgelopen jaar bijna verdubbeld. 

Het moederbedrijf van merken als Colgate, Sanex en Ajax had een jaar eerder nog last van de economische malaise in Venezuela, maar deed de Venezolaanse activiteiten begin vorig jaar van de hand.

De nettowinst groeide van 1,4 miljard dollar naar 2,4 miljard dollar. Het bedrijf, dat het gros van zijn geld verdient buiten de VS, hield wel last van negatieve wisselkoerseffecten, maar compenseerde die met hogere verkoopprijzen.

De concurrent van Unilever zag de verkopen van onder meer tandpasta, zeep, schoonmaakmiddelen en diervoer, mede door het afstoten van de Venezolaanse tak, dalen met 5 procent tot 15,2 miljard dollar. Op vergelijkbare basis stegen de verkopen met 4 procent.

Colgate-Palmolive waarschuwde wel voor een ,,uitdagend'' 2017 door wereldwijde onzekerheid en schommelende wisselkoersen. Het bedrijf rekent op een verkoopstijging van enkele procenten, maar de winst per aandeel zal daarbij gelijk blijven.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie