Het Amerikaanse industrieconcern 3M heeft de omzet in het vierde kwartaal een fractie zien oplopen tot 7,3 miljard dollar (6,8 miljard euro). De winst nam met 11 procent toe tot 1,2 miljard dollar.

Dat maakt de producent van onder meer zelfklevende memobriefjes (Post-It) en plakband (Scotch) dinsdag bekend.

3M had veel last van de sterke Amerikaanse dollar, die de opbrengsten in andere valuta's drukte. Afgezien van wisselkoerseffecten namen de verkopen in de laatste maanden van 2016 met 1,6 procent toe. Het bedrijf haalt circa twee derde van zijn omzet uit het buitenland.

Een andere tegenvaller voor 3M was de scherpe neergang in de markt voor consumentenelektronica. Het bedrijf maakt onder meer touchscreens en materialen voor de assemblage van elektronische apparaten. De energietak leed onder de nog altijd lage olieprijzen.

Over heel 2016 zag 3M de winst met 4,5 procent toenemen tot 5,1 miljard dollar, op een omzet van ruim 30 miljard dollar. Voor dit jaar voorziet het bedrijf een verdere toename van de winst.