Bierbrouwer Asahi koopt ook de Oost-Europese merken van SABMiller, de branchegenoot die onlangs met Anheuser-Busch InBev fuseerde tot veruit het grootste bierconcern ter wereld.

De Japanse eigenaar van onder meer Grolsch betaalt daar 7,3 miljard euro voor, maakt AB InBev dinsdag bekend.

Om van de Europese Commissie toestemming te krijgen voor de megafusie verkochten AB InBev en SABMiller eerder onder meer Grolsch en het Italiaanse Peroni aan Asahi. Daar komen nu ook Pilsner Urquell (Tsjechië), Tyskie en Lech (Polen), Ursus (Roemenië), Dreher (Hongarije) en Topvar (Slowakije) bij.

Dat Asahi in de markt was voor deze Oost-Europese biermerken, was al langer publiek geheim. De Japanse zakenkrant Nikkei wist eerder op dinsdag als eerste te melden dat de partijen een deal hadden. Beleggers reageerden daar niet enthousiast op, het aandeel verloor in Tokio ruim 5 procent.

De prijs die de Japanners betalen, lijkt dan ook aan de hoge kant. De afgelopen maanden zongen bedragen rond tot zo'n 5 miljard euro. Net als bij Grolsch en Peroni moest Asahi naar verluidt met name opbieden tegen investeringsmaatschappijen.

Ook in onder meer de Verenigde Staten en China moesten AB InBev en SABMilller merken afstoten om mededingingsbezwaren weg te nemen. De fusie tussen de twee grootste bierproducenten ter wereld werd in oktober afgerond. Heineken is de nieuwe nummer twee.