KLM stopt komende zomer na 33 jaar met rechtstreekse vluchten tussen Schiphol en Doha, de hoofdstad van Qatar.

De concurrentie van Qatar Airways, het bedrijf dat sinds juni vorig jaar dezelfde route aanbiedt, maakt dat de lijndienst van en naar Qatar niet langer rendabel is, meldt de luchtvaartmaatschappij donderdag.

Het besluit heeft ook gevolgen voor andere routes naar het Midden-Oosten. Zo wordt Bahrein voortaan aangevlogen met een tussenstop in Koeweit. Nu wordt die bestemming nog gecombineerd met Doha. Het aantal indirecte vluchten naar Bahrein wordt uitgebreid van vijf naar zes keer per week.

De Saudische stad Dammam wordt voortaan gekoppeld aan Muscat in Oman, in plaats van aan Koeweit. Aan het vluchtschema van en naar Dubai verandert niets.

Reistijd

"Met de aanpassingen in het vliegschema bieden we klanten verbeterde directe verbindingen naar de Golfstaten. In sommig gevallen wordt ook de reistijd korter", stelt KLM-president Pieter Elbers in een verklaring.

"De capaciteit die verdwijnt, zal worden ingezet op nieuwe bestemmingen." Passagiers die al een vlucht na 26 maart 2017 hebben geboekt, krijgen een alternatieve vlucht aangeboden.

Concurrentie

KLM lijdt net als zusterbedrijf Air France en andere Europese luchtvaartmaatschappijen zwaar onder de toenemende concurrentie uit het Midden-Oosten.

Luchtvaartmaatschappijen uit die regio worden vaak beschuldigd van oneerlijke concurrentie, omdat ze grotendeels gefinancierd zijn met overheidsgeld en in eigen land voordelen genieten die binnen de Europese Unie als illegale staatssteun zouden gelden.

Zegetocht

De betekenis van het besluit is volgens pilotenvakbond VNV niet gering. Qatar Airways wint de slag om de lijn Amsterdam-Doha en KLM is simpelweg uit de markt gedrukt, zo oordeelt de bond.

''Qatar Airways is openlijk met zijn zegetocht door de wereld bezig en we laten het allemaal maar gebeuren, blind gemaakt, om niet te zeggen gechanteerd, door zijn olie- en gasdollars. Misschien dat hierdoor de ogen eens opengaan in Den Haag en Brussel'', stelt VNV-voorzitter Steven Verhagen.

Qatar Airways wil zijn aanbod op de route Schiphol-Doha graag uitbreiden naar twee dagelijkse vluchten. Het bedrijf wacht nog op toestemming daarvoor van de Nederlandse overheid. In zowel Den Haag als Brussel leven echter twijfels of het wel zo verstandig is om deze maatschappij nog meer groeiruimte te bieden.