Slechtere verkopen in Azië drukken winst Burberry

Het Britse modehuis Burberry heeft zijn winst in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar zien dalen. De maker van regenjassen kampte vooral met slechtere verkopen in Azië, maar werd gesteund door de gunstige, lage stand van het pond.

De nettowinst daalde de afgelopen zes maanden naar 72 miljoen pond (80 miljoen euro) van bijna 120 miljoen pond een jaar eerder. De omzet daalde met 5 procent naar een kleine 1,2 miljard pond.

Consumenten in belangrijke Aziatische markten als China en Hongkong lieten het wederom afweten. Verkopen in Europa stonden ook onder druk door tanend toerisme door terreurvrees.

In de eigen markt profiteerde het Britse bedrijf na het aangekondigde vertrek van Groot-Brittannië uit de EU van toeristen die goedkoper kwamen shoppen.

Burberry verwacht dat het door de brexit verzwakte pond op jaarbasis een winstmeevaller van 125 miljoen pond oplevert. Het bedrijf haalt het gros van zijn inkomsten in andere valuta's en maakte de meeste kosten in ponden.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie