Toetjesmaker Danone heeft vorig jaar geprofiteerd van de lagere melkprijzen. 

Het Franse moederbedrijf van merken als Activia, Evian, Nutrilon en Danoontje wist zijn winstgevendheid op te voeren en de verkopen namen verder toe, blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers.

De omzet bedroeg 22,4 miljard euro, wat op vergelijkbare basis neerkomt op een groei van 4,4 procent. Danone zag zijn aangepaste operationele winst daarbij met bijna 9 procent oplopen tot 2,9 miljard euro.

Onderaan de streep hielden de Fransen, mede geholpen door kostenbesparingen, uiteindelijk 1,3 miljard euro over. Dat is een kleine 15 procent meer dan een jaar eerder.

's Werelds grootste yoghurtproducent rekent erop in 2016 weer wat meer kwijt te zijn bij de inkoop van ingrediënten voor zijn toetjes en andere zuivelproducten. De verkopen nemen dit jaar naar verwachting wel verder toe. Danone streeft naar een verbetering van de marges en voorziet een omzetgroei op eigen kracht van 3 tot 5 procent.