Mediaconcern Viacom heeft zijn winst en omzet vorig kwartaal zien dalen.

Het moederbedrijf van de filmstudio Paramount en televisiezenders MTV en Comedy Central wacht nog op opvolgers voor de kaskrakers van de afgelopen jaren en zag de inkomsten uit advertenties verder teruglopen.

Viacom meldt dinsdag een omzet van 3,1 miljard dollar (2,8 miljard euro) over het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Dat was 6 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst zakte met 13 procent naar 470 miljoen dollar. De opbrengsten uit de televisie-activiteiten krompen met 3 procent, terwijl de filmomzet met 15 procent slonk.

Vorig jaar profiteerde Viacom nog van het succes van nieuwe films rond de Teenage Mutant Ninja Turtles en de Transformers. De verkoop van licenties aan televisiezenders en streamingdiensten namen afgelopen kwartaal wel met een kwart toe.

Viacom maakte verder bekend dat het wereldwijd advertenties gaat verkopen namens Snapchat, de aanbieder van de gelijknamige app waarmee gebruikers elkaar fotoberichtjes kunnen zenden die na enkele seconden weer verdwijnen. De twee bedrijven hebben daarover een meerjarige overeenkomst getekend.

Snapchat is, net als MTV en Comedy Central, vooral bij jongeren populair. Het bedrijf kan straks profiteren van de kennis van de reclamemarkt en het uitgebreide adverteerdersbestand van Viacom. De twee bedrijven werken al samen bij het maken en verspreiden van videocontent.