Hasbro heeft in het vierde kwartaal geprofiteerd van een sterke vraag naar zijn speelgoed rond de films Star Wars en Jurassic World.

Uit de maandag gepresenteerde resultaten van de Amerikaanse fabrikant blijkt dat de markt voor meisjesspeelgoed juist slonk.

De nettowinst steeg met 3,4 procent tot 175,8 miljoen dollar (158 miljoen euro) en de omzet nam met 13 procent toe tot 1,5 miljard dollar.

In het segment jongensspeelgoed stegen de inkomsten met 35 procent, aangejaagd door verkopen rond de in december uitgebrachte film Star Wars: The Force Awakens en de al eerder verschenen Jurassic World.

Ook de merken Transformers en Nerf vonden gretig aftrek. De opbrengsten van meisjesspeelgoed, waaronder My Little Pony en Furby, daalden met 22 procent.

Hasbro, dat volgens geruchten fusiebesprekingen voert met Barbie-maker Mattel, benadrukte dat de sterke dollar de omzet flink drukte.