Philip Morris International heeft vorig jaar wereldwijd 1 procent minder sigaretten verkocht dan in 2014.

De winst en omzet gingen daarbij omlaag, maakt het bedrijf dat buiten de Verenigde Staten merken als Marlboro, L&M en Chesterfield verkoopt donderdag bekend.

Philip Morris verkocht vorig jaar ruim 847 miljard sigaretten in ongeveer honderdtachtig landen. De kleine afname ten opzichte van 2014 kwam vooral door krimp in Azië en Latijns-Amerika. Onder meer in Zuid-Korea, Argentinië, Brazilië en Mexico liepen de verkopen terug.

De Europese markt bleef nagenoeg stabiel. Dalende verkopen in onder meer Griekenland en Italië werden daarbij gecompenseerd door groei in Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Het concern zag de omzet met 10 procent dalen, naar bijna 27 miljard dollar. Dit kwam vooral door ongunstige wisselkoerseffecten. Bij constante koersen werd een plus van 6 procent gerealiseerd. De nettowinst ging met 8 procent omlaag naar 6,9 miljard dollar.

De merken van Philip Morris worden in de VS verkocht door het voormalige moederbedrijf Altria.