KPN heeft voorlopig zonder succes een vorig jaar door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgelegde boete van 2 miljoen euro aangevochten. 

De bezwaren van het telecomconcern zijn ongegrond, laat de toezichthouder donderdag weten.

KPN kreeg de boete, omdat het bedrijf zijn plicht had verzaakt om concurrenten die gebruikmaken van het KPN-netwerk vooraf te informeren over de diensten die het aanbood aan eigen klanten. Hiermee zou KPN van 2009 tot en met 2012 de fout in zijn gegaan.

De concurrentie moet door die verplichting tijdig de kans krijgen om een vergelijkbaar aanbod te doen. De aangevochten boete werd opgelegd voor een glasvezeltechniek waarmee beter internet en televisie kan worden aangeboden.

Marktpositie

Volgens ACM moet KPN met zijn sterke marktpositie aan specifieke verplichtingen voldoen. "Die verplichtingen moeten ervoor zorgen dat concurrenten een plek op de markt kunnen veroveren, zodat zij KPN scherp kunnen houden", legde ACM-bestuurder Anita Vegter afgelopen zomer uit.

Een woordvoerster van KPN laat donderdag weten dat het bedrijf het nog altijd niet eens is met de lezing van de ACM en de hoogte van de boete. KPN gaat daarom in beroep.

Naast deze boete van 2 miljoen euro kreeg KPN destijds een boete van 6 miljoen euro voor vergelijkbare misstanden in de periode 2009-2013 bij de zakelijke dienst 'ISDN Lijnbewaking'. Hier tekende KPN ook bezwaar tegen aan, in die procedure is nog geen besluit genomen.