Het Duitse autoconcern Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht dat de resultaten dit jaar minder sterk zullen groeien dan in het recordjaar 2015.

Daimler denkt wel dat de verkoop, omzet en winst dit jaar verder zullen verbeteren ten opzichte van vorig jaar.

Het bedrijf heeft echter te maken met zwakkere marktomstandigheden in opkomende landen als bijvoorbeeld China en Brazilië, zo liet het donderdag weten bij de presentatie van de jaarcijfers.

In 2015 zag Daimler de wereldwijde verkoop, inclusief het merk Smart, vrachtwagens en bussen, met 12 procent toenemen tot circa 2,9 miljoen voertuigen. De omzet klom met 15 procent naar 149,5 miljard euro en het bedrijfsresultaat ging met 26 procent omhoog tot 13,5 miljard euro.

''We weten uit eigen ervaring dat het moeilijk is om aan de top te komen. Maar het is nog moeilijker om daar te blijven'', verklaarde Daimler-topman Dieter Zetsche. Het bedrijf uit Stuttgart is op de markt voor luxeauto's in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met zijn Duitse aartsrivalen BMW en Audi.