De Zwitserse horlogemaker Swatch heeft in 2015 voor het eerst in zes jaar de omzet zien dalen, vooral vanwege negatieve wisselkoerseffecten door de dure frank en lagere verkopen in zijn belangrijke afzetmarkt Hongkong.

Dat maakte het bedrijf achter merken als Tissot, Breguet en Omega woensdag bekend.

De omzet ging met 3 procent omlaag tot ruim 8,4 miljard frank (7,6 miljard euro). Exclusief wisselkoersschommelingen was sprake van een omzetkrimp met 0,9 procent. Het bedrijf had ook te kampen met een lagere horlogeverkoop. De nettowinst zakte met 21 procent tot 1,1 miljard frank in vergelijking met een jaar eerder.

Ondanks de ongunstige valuta-effecten en de moeizame marktomstandigheden in veel opkomende landen is Swatch positief gestemd over 2016, dankzij een goed begin van dit jaar, met name op het Chinese vasteland. Swatch denkt dat de omzet exclusief wisselkoerseffecten dit jaar met meer dan 5 procent zal groeien.