Ryanair heeft de winst in de laatste drie maanden van 2015 ruimschoots verdubbeld, ondanks druk op de ticketprijzen na de aanslagen in Parijs op 13 november. 

De luchtvaartmaatschappij werd daarbij geholpen door een sterke passagiersgroei en lagere brandstofprijzen.

De grootste prijsvechter van Europa vervoerde in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna 25 miljoen passagiers, een vijfde meer dan een jaar eerder. De omzet nam met een zesde toe tot 1,33 miljard euro. Onder de streep bleef 103 miljoen euro over, tegen 49 miljoen euro in de laatste maanden van 2014.

Net als concurrenten had Ryanair na de aanslagen in Parijs last van een afgenomen reislust. Om de vliegtuigen toch gevuld te krijgen sneed het bedrijf flink in de tarieven. Daardoor is de gemiddelde ticketprijs met 1 procent gedaald, terwijl vooraf op een stabiel prijsniveau was gerekend.

Besparing

Daar stonden evenwel flinke besparingen tegenover. De sterk gedaalde olieprijs zorgde voor het leeuwendeel van de kostendaling van 5 procent. Exclusief het effect van de goedkopere brandstof namen de kosten met 1 procent af.

Ook voor het lopende kwartaal verwacht Ryanair een sterkere daling van de ticketprijzen dan eerder was voorzien. De winstverwachting voor het gehele boekjaar is nog niet in gevaar, maar het bedrijf waarschuwt dat het nog maar weinig zicht heeft op hoe de verkopen rond Pasen zich zullen ontwikkelen.

Aan het aantal passagiers zal het niet liggen, dat zal over het gehele boekjaar toenemen tot een record van 106 miljoen. Dat is een miljoen meer dan waar Ryanair tot dusver van uitging.