Bierbrouwer AB Inbev gaat inventariseren hoeveel animo er is bij investeerders om het Nederlandse Grolsch en het Italiaanse Peroni over te nemen. 

Dit melden bierbrouwer AB Inbev en SABMiller donderdag. Ook het Britse biermerk Meantime wordt mogelijk verkocht. 

Met een verkoop van Grolsch en Peroni, die eigenlijk eigendom zijn van SABMiller, willen de bedrijven al voortijdig tegemoet komen aan bezwaren van mededingingsautoriteiten in Brussel.

AB Inbev en SABMiller, de nummer één en twee van de biermarkt, zijn van plan om samen te gaan. Hiermee wordt een enorm bedrijf gecreëerd. 

AB Inbev wil 44 pond per aandeel SABMiller betalen. Omgerekend betekent dit een prijs van 100 miljard euro voor SABMiller.

Molson

Eerder werd al aangekondigd dat SABMiller afstand gaat doen van een belang in MillerCoors, een samenwerkingsverband met de Amerikaanse branchegenoot Molson Coors.

Diezelfde partij werd afgelopen weekeinde in Britse media al genoemd als mogelijke koper voor andere merken waarvan SABMiller en AB InBev afstand moeten doen. In één adem overigens met Heineken en het Ierse bierbedrijf C&C.

Miller Light 

AB Inbev is bekend van merken zoals Stella Artois, Budweiser en Corona. SABMiller produceert naast Grolsch en Peroni ook Miller Light. AB Inbev heeft wereldwijd 155.000 werknemers. Bij SABMiller werken 69.000 mensen.

AB InBev en SABMiller zijn samen goed voor een jaaromzet van omgerekend bijna 57 miljard euro. Heineken, dat op de mondiale biermarkt nu nog de derde plek inneemt achter de twee fusiepartners, kwam vorig jaar tot een omzet van ruim 21 miljard euro.