Transavia gebruikt München vanaf komend voorjaar als uitvalsbasis voor vluchten naar achttien bestemmingen. De budgetvlieger uit de groep Air France-KLM stationeert vier vliegtuigen in de Beierse hoofdstad.

De toestellen worden onder meer ingezet voor vluchten naar zonbestemmingen als Palma de Mallorca, Faro, Palermo en Marrakech. Daarnaast komen belangrijke zakelijke bestemmingen als Kopenhagen en Brussel op het programma te staan. Het gaat in totaal om meer dan honderd vluchten per week.

De aankondiging van maandag komt niet als een verrassing. Eerder deze maand werd al duidelijk dat Transavia personeel aan het werven was voor een nieuw te openen basis in München. Daarmee gaat het bedrijf direct de concurrentie aan met Lufthansa en prijsvechter Germanwings.

Werkgelegenheid

Air France-KLM wil al geruime tijd dat Transavia ook buiten de twee thuismarkten gaat opereren. Met name in Frankrijk stuitten die plannen evenwel op verzet. Het personeel daar vreest dat de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden in eigen land zullen lijden onder dergelijke buitenlandse avonturen.

De kwestie was de hoofdreden voor de piloten van Air France om in het najaar van 2014 twee weken lang te staken. Dat kostte de luchtvaartgroep, die financieel toch al in zwaar weer verkeerde, bijna een half miljard euro. De uitbreidingsplannen verdwenen in de kast, maar werden eerder dit jaar toch weer afgestoft.

De nieuwe vestiging in München wordt vanuit Nederland bestuurd en is goed voor zo'n 120 nieuwe banen op de Zuid-Duitse luchthaven. Doel is om in het eerste jaar een miljoen passagiers van en naar München te vervoeren.