Een in Nederland gevestigde stichting gaat schadeclaims van Europese bezitters van Volkswagens bundelen, om zo collectieve rechtszaken aan te spannen vanwege de uitstootfraude bij het autoconcern. 

Dat meldde de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

De Stichting Volkswagen Car Claim uit Oud-Beijerland werkt daarbij samen met twee Duitse advocatenkantoren. Het Duitse recht verbiedt collectieve rechtszaken.

Daarom is de wijk genomen naar Nederland. De stichting werkt aan claims namens Duitse bezitters van Volkswagens, maar ook aan claims uit andere Europese landen. De stichting werkt daarbij op basis van no cure, no pay. Gedupeerden kunnen zich via de site van de stichting gratis melden.

Volkswagen heeft erkend dat met miljoenen dieselauto's is gesjoemeld met software die de uitstoot regelt, waardoor de auto's schoner lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

Investeringen 

Bronnen rond de raad van toezicht bij Volkswagen melden vrijdag dat de autofabrikant stopt met het opstellen van vijfjarige investeringsplannen in verband met de dieselfraude bij het Duitse autoconcern. 

Naar verluidt overweegt het bedrijf de investeringsplannen in te perken tot een periode van drie jaar of minder om zo flexibeler te zijn. De raad van toezicht van Volkswagen komt vrijdag bijeen om over de zaak te praten. De nieuwe topman Matthias Müller had kort na zijn aantreden al aangekondigd alle investeringen onder de loep te nemen. Een jaar geleden had Volkswagen gemeld in de periode tot en met 2019 investeringen van 85,6 miljard euro te willen doen.

''Wat we zeker niet zullen doen is op kosten voor de toekomst besparen. We gaan ons juist concentreren op de technologie van de toekomst'', aldus Müller in een persconferentie op het hoofdkantoor in Wolfsburg. Volkswagen heeft al gezegd flink in te gaan zetten op elektrische en hybride aandrijving en digitalisering. De uitgaven voor die technologieën zullen met 100 miljoen euro worden verhoogd.

Kosten

Tot de ingrepen om kosten te besparen behoort onder meer het voorlopig stopzetten van de bouw van een nieuw ontwerpcentrum in Wolfsburg. Alles wat niet absoluut noodzakelijk is zal worden geschrapt of uitgesteld, aldus Müller. Er is voorlopig echter geen gevaar voor grootscheeps banenverlies bij het bedrijf, zo zei de bestuursvoorzitter.

Het concern hangt grote kosten en veel rechtszaken boven het hoofd vanwege het gesjoemel met de software in dieselmotoren. Daardoor is de toekomst van de grootste autofabrikant van Europa erg onzeker geworden en zal waarschijnlijk fors moeten worden gesneden in de uitgaven.