Bij Volkswagen worden alleen banen geschrapt als de autoverkopen van het concern teruglopen, en dat is op dit moment niet het geval. 

Dat zei de voorzitter van de ondernemingsraad van de Duitse autobouwer, Bernd Osterloh, zaterdag in de Süddeutsche Zeitung.

Osterloh heeft volgens de krant veel invloed binnen het in een groot emissieschandaal verzeild geraakte bedrijf.

Eerder deze week werd bekend dat de top van VW met vertegenwoordigers van het 600.000-koppig personeel, onder wie Osterloh, zou gaan praten over prioriteiten op het gebied van investeringen en mogelijke kostenbesparingen.

Wereldwijd zijn er meer dan 11 miljoen auto's van VW uitgerust met software om emissiewaarden te manipuleren. De hele affaire kan VW duur komen te staan. De Britse bank Barclays heeft becijferd dat het concern op termijn mogelijk zo'n 25 miljard euro moet neertellen voor boetes en andere kosten. Dat is veel meer dan VW tot nu toe opzij heeft gezet.

Banken 

Ingewijden zeggen dat VW komende week met banken gaat praten in een poging zo'n 20 miljard euro aan kortlopende overbruggingskredieten los te krijgen. Ook zou een gesprek met de Duitse autoriteiten op de agenda staan waarin VW laat zien hoe het bedrijf de software van auto's waarmee gesjoemeld is, wil updaten.

Verder is inmiddels duidelijk dat meer dan de helft van de 800.000 extra wagens waarbij VW recent rare emissie-uitslagen constateerde, nieuwe auto's betreft die volgend jaar op de markt zouden komen. VW heeft dat in een verklaring laten weten. Het onderzoek naar auto's met eerdere bouwjaren is nog niet afgerond.