Het uitblijven van een waardig opvolger van kaskraker Transformers: Age of Extinction heeft de resultaten van mediaconcern Viacom onder druk gezet.

Het moederbedrijf van de filmstudio Paramount en tv-zenders MTV en Comedy Central kampte daarnaast met tegenvallende advertentieverkopen.

In het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zette Viacom een omzet van 3,8 miljard dollar (3,5 miljard euro) in de boeken. Dat was 5 procent minder dan een jaar eerder. De operationele winst daalde met circa 10 procent.

Steeds minder tv-kijkers stemmen af op de kanalen van Viacom. In de leeftijdscategorie 18 tot 49 jaar daalden de kijkcijfers van Comedy Central deze herfst met meer dan 30 procent. MTV zag het aantal kijkers met 12 procent dalen. Ook verloren de tv-zenders van Viacom kijkers aan online-entertainment.

De advertentie-inkomsten in de VS daalden met 7 procent. Wereldwijd bleef de min beperkt tot 1 procent, met name door groei in Europa.

Bij de filmstudio daalde de omzet door het uitblijven van zogeheten blockbusters met bijna een kwart ten opzichte van een jaar eerder. Naast de Transformers-film bracht ook Teenage Mutant Ninja Turtles een jaar eerder een hoop geld in het laatje.