RTL Nederland heeft in de eerste negen maanden van dit jaar een lager bedrijfsresultaat behaald, vooral door grotere investeringen in televisie en digitale kanalen.

Dat maakt mediaconcern RTL Group donderdag bekend.

Het resultaat van RTL Nederland zakte naar 52 miljoen euro, van 62 miljoen euro een jaar eerder. Die daling kwam ook door de aanhoudende problemen op de Nederlandse advertentiemarkt. Alleen in ons land gingen de advertentie-inkomsten van RTL omlaag. In alle andere Europese landen waar het bedrijf uitzendt, bleef de advertentiemarkt stabiel of was sprake van groei, aldus RTL.

In Duitsland doet RTL juist goede zaken, dankzij de hogere advertentie-inkomsten. Mede daardoor ging de gehele omzet over de eerste negen maanden met bijna 5 procent omhoog tot het record van 4,1 miljard euro. De nettowinst klom met 52 procent tot 464 miljoen euro.

RTL gaf aan iets positiever te zijn over de omzet in heel 2015. Die neemt waarschijnlijk iets sterker toe dan eerder werd gedacht, mits er geen grote wijzigingen zijn in het economische klimaat op de markten van RTL. Het bedrijfsresultaat komt waarschijnlijk overeen met dat van vorig jaar.