De Britse winkelketen Marks & Spencer heeft in de afgelopen maanden minder kleren verkocht. De divisie Food presteerde wel beter. Daarbij wist het bedrijf meer winst te halen door hogere marges.

Marks & Spencer profiteerde met name van kostenbesparingen, onder meer doordat het producten rechtstreeks bij fabrikanten kocht. De onderliggende winst voor belastingen steeg in de eerste helft van het gebroken boekjaar met 6 procent tot 284 miljoen pond (ruim 400 miljoen euro). Dat was iets meer dan analisten voorspelden.

In een verklaring stelt Marks & Spencer dat het verbeteren van de winstmarges wel iets ten koste gaat van de omzet. In de eerste jaarhelft, die liep tot 26 september, steeg de omzet evenwel met 1 procent tot krap 5 miljard pond.

Bij Food steeg de omzet met 3,3 procent, vooral door de opening van nieuwe winkels voor voedingsmiddelen. De vergelijkbare omzet stabiliseerde. Bij non-food viel de omzet een fractie lager uit dan dezelfde periode een jaar eerder. De vergelijkbare omzet daalde hier met ruim 1 procent.