Procter & Gamble (P&G), 's werelds grootste maker van schoonmaak- en verzorgingsmiddelen, heeft de verkopen afgelopen kwartaal een stuk zien terugvallen. 

Dat maakte het moederbedrijf van merken als Gilette, Head & Shoulders, Oral-B, Ariel en Pampers vrijdag bekend.

De omzet van het Amerikaanse concern liep op jaarbasis 12 procent terug tot 16,5 miljard dollar (een kleine 14,9 miljard euro). De opbrengsten waren daarmee ook lager dan analisten hadden voorspeld.

P&G had net als veel andere Amerikaanse bedrijven last van de sterke dollar. Maar ook geschoond van wisselkoerseffecten en overnames daalde de omzet met 1 procent.

Nettowinst 

De nettowinst uit voortgezette activiteiten kwam wel 2 procent hoger uit dan een jaar geleden, op een kleine 2,8 miljard dollar.

P&G, dat voor twee derde van zijn verkopen afhankelijk is van markten overzee, zoekt momenteel naar manieren om het effect van de dure dollar en afzwakkende markt in China te boven te komen.

Bekeken naar hoeveelheid verkochte producten deed P&G afgelopen kwartaal vooral slechte zaken op het gebied van schoonheidsartikelen, gezondheidsproducten en artikelen in de babyverzorging.