Telegraaf Media Groep (TMG) heeft zijn bedrijfsresultaat de afgelopen maanden opnieuw zien dalen. De omzet zakte verder door de aanhoudende afname van de inkomsten uit advertenties. 

Bezuinigingen konden die krimp niet volledig compenseren, meldde het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf en Sky Radio vrijdag.

TMG zag de omzet in de eerste negen maanden van dit jaar met 7 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder, naar 353 miljoen euro. In het derde kwartaal zwakte de krimp daarbij wel af ten opzichte van de eerste helft van het jaar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met een vijfde omlaag, naar 25,7 miljoen euro.

Het mediabedrijf wist de kosten in de eerste negen maanden van 2015 met bijna 20 miljoen euro te verlagen. Door de reorganisatie bij het concern namen de personeelskosten met 3,3 miljoen euro af. TMG gaf eind juli al aan dat 2015 waarschijnlijk wordt afgesloten met een nettoverlies.

Advertenties

In het derde kwartaal van dit jaar brachten advertenties 13 procent minder op dan een jaar eerder, terwijl de inkomsten uit verkochte kranten en bladen met 1,6 procent daalden. Daarmee was de krimp op beide vlakken beperkter dan in de voorgaande twee kwartalen.

TMG maakte begin deze maand nieuwe plannen bekend, die op termijn moeten zorgen voor groei. Het bedrijf is onder meer van plan twee online-tv-kanalen te lanceren, als onderdeel van de nieuwe '24/7'-strategie. ''Waar we de eerste helft van 2015 vooral gericht waren op het aanpassen van de organisatie, met als gevolg verstrekkende veranderprocessen, verschuift de focus inmiddels duidelijk naar nieuwe initiatieven'', stelde topman Geert-Jan van der Snoek vrijdag in dit verband.