Het Duitse autoconcern Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft de winst in het derde kwartaal van dit jaar met bijna een derde omhoog zien gaan. 

De winstsprong is vooral te danken aan recordverkoopcijfers van het luxemerk Mercedes-Benz.

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 3,66 miljard euro, een groei van 31 procent vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar. Dat is boven de verwachting van analisten. De omzet klom met 13 procent tot 37,3 miljard euro.

Eerder deze maand werd al bekend dat Mercedes-Benz zijn beste kwartaal ooit had gedraaid. De wereldwijde verkoop ging met ruim 16 procent omhoog tot bijna 478.000 auto's. Vooral in China deed het bedrijf goede zaken, maar ook elders in de wereld ging de verkoop omhoog.

China

In China, een van de belangrijkste markten voor de Duitsers, doet Daimler het beter dan zijn aartsrivalen BMW en Audi. Met name de sportieve terreinwagens (SUV's) van Mercedes-Benz, zoals de nieuwe GLC, GLE coupé en de compacte GLA, zijn gewild.

Daimler herhaalde zijn verwachting van een ''aanzienlijke'' stijging van winst en omzet in heel 2015. Bij de vrachtwagendivisie van de groep gaan de zaken iets minder goed, vooral door een afzwakkende vraag in Brazilië. Het bedrijf verwacht bij deze tak slechts een bescheiden winstgroei dit jaar.

Wereldwijd is Daimler, na BMW en Audi, de grootste fabrikant van luxe auto's.