Natuurvoedingsbedrijf Wessanen houdt baat bij de almaar groeiende vraag naar biologische voedingsmiddelen.

Het moederbedrijf van onder meer Zonnatura zag de omzet vorig kwartaal opnieuw sterk groeien en voerde de winst verder op.

Wessanen meldde donderdag een omzet van 126 miljoen euro over het derde kwartaal, tegen 106 miljoen euro een jaar eerder. Gecorrigeerd voor overnames resteerde een plus van bijna 8 procent. Het bedrijfsresultaat verdubbelde bijna, tot 9,4 miljoen euro. De nettowinst trok licht aan tot 6,1 miljoen euro.

''De vraag naar gezonde en duurzame voeding blijft groot en onze merken winnen marktaandeel'', stelde topman Christophe Barnouin in een toelichting. Daardoor wist het bedrijf vorig kwartaal ruim 7 procent meer artikelen te verkopen dan een jaar eerder, tegen licht hogere prijzen.

''Het momentum voor Wessanen bleef in het derde kwartaal heel goed'', zegt financieel directeur Ronald Merckx tegen het ANP. ''We groeien harder dan de markt, daardoor blijft er meer geld over om te investeren in onze merken en blijft er ook onder streep meer over.''

Zonnatura

De investeringen betalen zich volgens hem vooral uit bij merken als Zonnatura en het Duitse Allos. De verkopen daarvan stagneerden jarenlang, maar groeien nu met dubbele cijfers. Ook in Frankrijk gaan de zaken goed. Daar wist het grootste merk, Bjorg, de concurrentie vorig kwartaal verder achter zich te laten.

Volgens Merckx heeft Wessanen zijn transformatie naar een volledig op biologische producten gericht bedrijf met de verkoop van diverse bedrijfsonderdelen afgerond. De blik wordt nu vooral gericht op nieuwe overnames, vooral ter versterking van het huidige aanbod.

Daarbij wijst Merckx onder meer op de groeiende populariteit van vegetarisch eten. Daarnaast heeft Wessanen interesse in uitbreiding richting Scandinavië.