Air France-KLM voert zijn capaciteit de komende winter met 1,5 procent op. De groei vindt vooral plaats bij budgetdochter Transavia, waar ruim 9 procent meer stoelen worden ingezet.

Dat maakt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie dinsdag bekend. Bij KLM groeit de capaciteit met 2,9 procent, terwijl bij Air France wordt gesneden.

Naast de groei van Transavia wordt de capaciteit op langeafstandsvluchten met 1,7 procent uitgebreid. Vooral vluchten naar Noord-Amerika en het Caraïbisch Gebied worden opgevoerd. Eerder werd al gemeld dat onder meer de KLM-vlucht naar het Japanse Fukuoka wordt geschrapt.

Air France-KLM snijdt in het vliegverkeer binnen Europa. Op de middellange afstanden wordt de capaciteit met bijna 2 procent verkleind.

Orly

Hierbij gaat het niet om vluchten vanaf Schiphol en vliegveld Charles de Gaulle in Parijs, maar om vluchten vanaf Orly in de Franse hoofdstad en vanaf regionale vliegvelden in Frankrijk.

Bij KLM blijven de Europese routes onveranderd, terwijl het aanbod richting Noord-Amerika wordt uitgebreid. Verder wordt de positie in Midden- en Zuid-Amerika verstevigd, bijvoorbeeld met een extra vlucht naar Havana vanaf begin volgend jaar. Het aantal rechtstreekse vluchten naar Oost-Afrika wordt wel verkleind.

Grotere rol

Air France-KLM werkt al langere tijd aan een grotere rol voor prijsvechter Transavia binnen de luchtvaartgroep. De Franse tak maakt al langer een sterke groei door, in Nederland gaat vanaf komend voorjaar de capaciteit flink omhoog. Daarnaast wordt gewerkt aan plannen voor filialen in andere Europese landen.

Eerder deze maand werd al gemeld dat Transavia in Nederland zijn vluchten gaat concentreren op Schiphol en de regionale luchthavens Eindhoven en Rotterdam.

De vluchten vanaf Maastricht Aachen Airport gaan uit de dienstregeling. De Nederlandse prijsvechter wil minder afhankelijk worden van toeristen en ook zakelijke reizigers trekken.

Strijd

Air France voert een verhitte strijd met zijn piloten over de versobering van de arbeidsvoorwaarden. Het Franse bedrijf heeft laten weten dat zonder akkoord het mes in de eigen vloot wordt gezet.

Air France haalt dan volgend voorjaar veertien vliegtuigen uit de roulatie, schrapt vijf verre bestemmingen waarop verlies wordt geleden en verlaagt de capaciteit op andere routes.