Harley-Davidson kampt met tegenvallende verkopen en gaat de boer op met zijn motorfietsen.

De motorenmaker gaat in 2016 circa 70 miljoen dollar (61,5 miljoen euro) extra spenderen aan marketingactiviteiten. Ook wordt een deel van dat geld besteed aan de ontwikkeling van nieuwe producten.

Het Amerikaanse bedrijf stelde dinsdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers zijn verkoopverwachtingen naar beneden bij. De motorenfabrikant denkt over het hele jaar 265.000 tot 270.000 motoren te verschepen. Eerder ging Harley uit van 276.000 tot 281.000 motorfietsen.

Het is al langer bekend dat Harley flink last heeft van de dure dollar, die zijn motoren relatief duur maakt ten opzichte van die van buitenlandse concurrenten. De omzet van het concern steeg een fractie tot ruim 1,1 miljard dollar in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

De winst viel echter 10 miljoen dollar lager uit op ruim 140 miljoen dollar. Het aantal verkochte motoren daalde met 1,4 procent wereldwijd. Op de thuismarkt zag het bedrijf de verkoop met 2,5 procent dalen. De VS zijn goed voor de verkoop van ruim twee op de drie motoren.