Het Duitse winkelbedrijf Metro verwacht een goede kerstperiode.

Dat stelt het moederbedrijf van Makro, Media Markt en Saturn maandag bij de presentatie van de omzetcijfers van het afgelopen boekjaar.

Metro zag de omzet in het eind september afgesloten boekjaar met iets meer dan 1 procent slinken, tot 59,2 miljard euro. Dit kwam door ongunstige wisselkoerseffecten en de verkoop van warenhuistak Kaufhof. Zonder die effecten werd een plus van 1,5 procent geboekt. Daarmee voldeed Metro aan zijn eigen doelstellingen.

Het concern zag een stijgende lijn in de loop van het jaar. Zo namen de verkopen van onderdeel Media-Saturn in het laatste kwartaal met bijna 3 procent toe. Daarbij waren vooral de ontwikkelingen in Nederland, Zweden, Spanje en Italië ''heel positief'', aldus Metro. De groothandels, waar onder meer de Makro bij hoort, boekten in de laatste drie maanden van het boekjaar een plus van 1 procent.

Mede dankzij die ontwikkelingen begon Metro met ''een positieve blik'' aan het huidige kwartaal. Het bedrijf liet daarbij weten te rekenen op een goede kerstperiode, zonder die verwachting verder uit te werken.

Metro opende afgelopen boekjaar per saldo vijf nieuwe filialen van Media Markt in Nederland. Daarmee kwam het totaal aantal van deze winkels, inclusief de voormalige vestigingen van Saturn in ons land, op 49.

Metro komt op 15 december met zijn volledige jaarverslag.