Zeven Fokker 70-toestellen die KLM binnenkort niet meer nodig heeft, zijn verkocht aan Air Niugini, de nationale luchtvaartmaatschappij van Papoea Nieuw-Guinea. Het eerste exemplaar is vrijdag symbolisch overhandigd.

KLM heeft de Fokker 70 sinds 1994 in gebruik bij zijn regionale dochter KLM Cityhopper. Vanaf december worden de achttien overgebleven toestellen geleidelijk uit de vloot gehaald en vervangen door in omvang vergelijkbare, maar flink zuinigere vliegtuigen van de Braziliaanse fabrikant Embraer.

De Fokker 70's zijn de laatste vliegtuigen van Nederlandse makelij bij KLM. Van de Fokker 50 en Fokker 100 nam het bedrijf eerder al afscheid. Fabrikant Fokker ging in 1996 failliet.

Alleen voor de divisies die vliegtuigonderdelen en onderhoudsdiensten leveren bleek een doorstart mogelijk.

Weemoed

Volgens directeur Boet Kreiken neemt KLM Cityhopper met weemoed afscheid van de gemiddeld bijna twintig jaar oude vliegtuigen. "Tevens voelt het goed dat onze betrouwbare Fokker 70-toestellen een tweede leven krijgen bij Air Niuginï", zei hij. Die maatschappij nam eerder al twee keer eerder een Fokker-toestel van KLM over.

Vanaf 2018 bestaat de vloot van KLM Cityhopper alleen nog maar uit Embraers. De Braziliaanse toestellen leveren volgens Kreiken direct een kostenvoordeel op en zijn beter voor het milieu.