Het kabinet moet aandelen in Air France-KLM kopen om de Nederlandse belangen in de luchtvaartmaatschappij veilig te stellen. 

Dat zegt voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Hans de Boer dinsdag in De Telegraaf, zo bevestigt een woordvoerster.

De organisatie vreest dat het Nederlandse netwerk van rechtstreekse verbindingen de dupe wordt van de financiële problemen bij de fusiemaatschappij als KLM extra lijnen moet schrappen.

De Franse staat is voor ongeveer 20 procent aandeelhouder van de luchtvaartcombinatie. Volgens De Boer moet de Nederlandse overheid eenzelfde belang aanhouden, dat komt neer op een investering van 400 miljoen euro.

"Frankrijk heeft rond de 20 procent aandelen in die holding, Nederland 0 procent. Dat vinden wij niet goed", zegt de werkgeversvoorman. "Dit is te vergelijken met de opdeling van ABN Amro. Dat was ook infrastructuur van de Nederlandse economie. Zo belangrijk is dit ook."

De Nederlandse overheid is wel voor 5,9 procent aandeelhouder van alleen KLM.

Verongelijkte betweterigheid 

In een dinsdag gepubliceerde column schrijft De Boer dat de combinatie van Schiphol en haar netwerkcarrier KLM cruciaal is om ook in de toekomst multinationals naar Nederland te halen. 

Ook schrijft de VNO-baas dat KLM "in beginsel" een goede partner heeft aan Air France en dat dit in de toekomst zo moet blijven. De Fransen moeten dan wel bezuinigingen doorvoeren zoals KLM dat al eerder deed.

Het is vervolgens aan Nederlandse zijde de taak om dat proces politiek en zakelijk te steunen. "Een sentiment van verongelijkte betweterigheid aan Nederlandse zijde is geen basis voor samenwerking", aldus De Boer.