De Nederlandse autoverkopen veerden afgelopen maand verder op. Maar marktleider Volkswagen moest wel voor de tweede maand op rij de eerste plek in het merkenrijtje uit handen geven. 

Dit blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

Dealers verkochten in september bij elkaar 35.277 nieuwe personenwagens. Dat is vergeleken met de 29.807 stuks van september vorig jaar een toename van 18,4 procent.

Peugeot leverde vorige maand de meeste auto’s af, in augustus was Renault nog favoriet. Het in een groot dieselschandaal verzeild geraakte Volkswagen behoudt over het gehele jaar bezien nog de koppositie met een marktaandeel van 12,3 procent. Renault, de nummer twee, volgt op afstand met een marktaandeel van 8,6 procent.

In september wist Volkswagen in Nederland 3.564 nieuwe personenauto's aan de man te brengen. Daarmee eindigden de Duitsers op de tweede plaats in de maandlijst van bestverkochte merken.

Herstel

De autoverkopen laten al een aantal maanden herstel zien. Volgens marktonderzoeker Aumacon komt dit door het aantrekken van de zakelijke markt. Leasebedrijven kopen dit jaar een stuk meer nieuwe wagens. De kooplust van particulieren daalde in de eerste negen maanden juist met 3,9 procent.

In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land met ruim 387.000 stuks nog het laagste jaarniveau in 45 jaar tijd. Aumacon schat dat de branche in heel dit jaar ongeveer 400.000 wagens kan verkopen.

Komende maanden worden waarschijnlijk drukke tijden voor dealers. In januari gaat het bijtellingspercentage voor veel auto's omhoog. Kenners rekenen erop dat mensen de aanschaf van een nieuwe auto daarom naar voren zullen halen.

Donderdag werd ook bekend dat er in september meer nieuwe bestelauto's zijn verkocht. Er werden 4.799 exemplaren geregistreerd. Dat waren er 12,9 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.

Ook op de bestelautomarkt is Volkswagen marktleider. Het marktaandeel van het concern loopt wel wat terug. Merken als Mercedes-Benz en Ford werken aan een inhaalslag.