Volkswagen zal nog deze week de verantwoordelijken aanwijzen met betrekking tot het grootscheepse gesjoemel met dieselmotoren bij de Duitse automaker.

Daarbij zal man en paard worden genoemd. Dat meldden bronnen rondom het bedrijf donderdag.

Volgens ingewijden zal de raad van commissarissen vrijdag niet alleen de opvolger van de vertrokken topman Martin Winterkorn benoemen. Ook zullen ze de namen onthullen van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de manipulaties van de emissietesten.

Frisse start

Winterkorn stapte woensdag op. Volgens hem heeft het bedrijf een ''frisse start" nodig. De topman ontkende overigens dat hij iets afwist van het geknoei met de uitstootwaarden van dieselauto's.

Alleen al in de Verenigde Staten kan VW voor het gesjoemel een miljardenboete krijgen. Winterkorn zelf heeft mogelijk nog recht op een vertrekbonus van miljoenen euro's.

Amerika

De autofabrikant zou verder afscheid nemen van de topman van zijn Amerikaanse activiteiten, Michael Horn, meldt persbureau Reuters donderdag op gezag van ingewijden.

Horn ging eerder deze week al diep door het stof omdat VW in de Verenigde Staten gefraudeerd heeft met de uitstootwaarden van dieselmotoren. ''Wij hebben het volledig verkloot'', gaf hij toe. De bestuursvergadering die voor vrijdag op de rol staat wordt voor Horn het eindstation, weet Reuters. De hoogste baas bij VW, Martin Winterkorn, trok woensdag al zelf zijn conclusies.

Volgens het Duitse blad Der Spiegel kan ook de chef merkontwikkeling bij VW, Heinz-Jacob Neusser, uitzien naar een andere baan. Datzelfde geldt naar verluidt voor Ulrich Hackenberg, topman van het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Audi, en Wolfgang Hatz, die eindverantwoordelijk is bij de motorendivisie van Porsche.

Mansveld

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) zegt donderdag ''geschokt'' te zijn door de fraude van het autoconcern Volkswagen. ''De consument is redelijk belazerd'', zei ze in de Tweede Kamer.

Ze zei verder dat er op Europees niveau snel gehandeld moet worden. In de Transportraad zal ze hierover een ''sterk signaal'' afgeven, voegde ze eraan toe.

Brussel 

Elżbieta Bieńkowska, de EU-commissaris voor Interne Markt en Industrie, gaf lidstaten donderdag de opdracht om uit te zoeken wat de manipulatie met uitstootgegevsn van dieselmotoren door Volkswagen betekent voor andere automerken. 

De landen moeten er alles aan doen om te zorgen dat de Europese uitstootnormen worden nageleefd. "Onze boodschap is duidelijk: fraude wordt niet getolereerd. Alle feiten moeten op tafel komen en het is nodig dat er robuuste testen komen in Europa die de uitstoot van vervuilende stoffen meten.''

Bieńkowska wil precies weten hoeveel auto's er in de EU rondrijden met frauduleuze software die de werkelijke uitstoot verbloemt. De Europese Commissie biedt aan te helpen bij de uitwisseling van informatie tussen de 28 lidstaten.