Volkswagen heeft in april brieven gestuurd naar Californische bezitters van dieselauto's waarin zij werden geïnformeerd dat de software die emissies bijhoudt moest worden bijgewerkt. 

Dat meldt persbureau Reuters donderdag.

De brieven werden in april van dit jaar verstuurd naar de bezitters van Volkswagens en Audi's. Zij moesten hun wagens naar de garage brengen voor nieuwe software die volgens de fabrikant de uitstoot zou "optimaliseren". 

Volkswagen gaf daarbij niet aan dat het de software aanpaste omdat de autoriteiten in toenemende mate bezorgd raakten over het verschil tussen de emissiewaarden bij laboratoriumtesten en het echte gebruik van de auto's op de weg.

Volkswagen wilde geen commentaar geven op de brieven. Eerder deze week erkende het Duitse autoconcern dat wereldwijd 11 miljoen auto's zijn uitgerust met software die gesjoemel met uitstootwaarden mogelijk maakt. Het schandaal leidde woensdag tot het opstappen van topman Martin Winterkorn.

Daarnaast neemt het bedrijf in eerste instantie een buitengewone last van 6,5 miljard euro. Er dreigt een boete in de VS voor Volkswagen van 16 miljard euro.

Duitsland

Economen maken zich zorgen dat de fraude bij Volkswagen schadelijke gevolgen kan hebben voor de gehele Duitse economie. Het bedrijf behoort tot de grootste werkgevers van Duitsland met meer dan 270.000 werknemers en met nog meer werknemers bij de toeleveranciers van het autoconcern.

Mocht de Amerikaanse verkoop sterk dalen als gevolg van het schandaal, dan zal ook de bredere Duitse economie worden geschaad, vrezen kenners.

Verder kunnen ook de Duitse rivalen BMW en Daimler, moederconcern van Mercedes-Benz, negatieve gevolgen ondervinden van de problemen bij Volkswagen. De Duitse auto-industrie bood in 2014 werk aan circa 775.000 mensen.

Diverse belangrijke brancheverenigingen van de Duitse industrie hebben al hun zorgen uitgesproken over de fraude bij Volkswagen. Het schandaal kan de goede reputatie van de Duitse industrie ondermijnen, zo wordt gevreesd.