Ballast Nedam heeft definitief getekend voor het verkleinen van zijn risico's op de probleemprojecten aan delen van de snelwegen A15 en A2. 

Dat maakte de bouwer, die wellicht wordt overgenomen door het Turkse Renaissance Construction, woensdag bekend. In april werd al een raamovereenkomst opgetuigd.

Ballast Nedam brengt zijn economische en juridische belang in het A15-project terug van 40 naar 10 procent, terwijl het aandeel in de beheer- en onderhoudsfase 33,3 procent blijft. De belangen van de partners in de klus, Strukton en Strabag, stijgen daardoor naar elk 45 procent.

Zoals eerder werd aangekondigd betaalt de Nieuwegeinse onderneming volgend jaar een risicopremie van 4 miljoen euro aan Strabag en 6 miljoen euro aan Strukton.

Positief effect 

De transactie heeft volgens Ballast Nedam een positief effect op het resultaat van circa 13 miljoen euro in de tweede helft van dit jaar omdat voorzieningen kunnen vrijvallen.

In het A2-project gaat het infrastructuurdeel naar Strukton en de vastgoedontwikkeling naar Ballast Nedam door een 'ruil' tussen de bedrijven. Ballast Nedam betaalt zijn aandeel van 50 procent in het projectverlies, ofwel 22 miljoen euro, aan Strukton.

Het bedrijf heeft het recht gekregen op grondposities voor vastgoedontwikkeling en zal bij de oplevering van een tunnel bij Maastricht circa 40 miljoen euro betalen aan Strukton. Hiervoor zal externe financiering worden gezocht. Deze transactie heeft geen effect op het resultaat.