De Nederlandse goedkeuringsautoriteit en toezichthouder RDW gaat in ieder geval geen onderzoek doen naar het dieselschandaal van Volkswagen.

Dat heeft een woordvoerder laten weten. De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU.

Volgens de zegsman is de toelatingsautoriteit die de betreffende Volkswagens heeft goedgekeurd, de verantwoordelijke partij om eventueel onderzoek te doen. ''En dat is in dit specifieke geval niet RDW.'' Wie dat wel is, kon hij niet zeggen.

In de Verenigde Staten is de keuring overigens heel anders geregeld. Daar is geen centrale toelatingsautoriteit. Elke fabrikant test er zijn eigen wagens. Wanneer blijkt dat de testgegevens niet deugen, kunnen gedupeerden claims indienen. En dat is precies wat we nu zien gebeuren, legt de woordvoerder van RDW uit.

In Nederland

Het is vooralsnog niet bekend hoeveel auto's Volkswagen in Nederland heeft verkocht met de EA189 motor, het type motor dat onderwerp is van discussie in het milieuschandaal. Dat laat VWE voertuiginformatie en -documentatie weten.

Uit cijfers van VWE blijkt dat er per 1 september in Nederland bijna 650.000 dieselauto's op de weg rijden van de Duitse automaker en zijn dochterbedrijven als Audi en Skoda. Dit betreft zowel bedrijfs- als personenauto's. Daarvan zijn er iets meer dan 328.000 gebouwd in de jaren 2009 tot 2015.

De Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon’s Automobielhandel, wilde desgevraagd geen commentaar geven.

Volgens autobrancheorganisatie BOVAG moet nog blijken of Volkswagen ook in Nederland en elders in Europa moedwillig heeft geknoeid met software om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.

''De Amerikaanse situatie die nu aan de orde is, kan niet een op een worden vertaald naar Europa. Het lijkt er nu op dat het een specifiek Amerikaanse probleem is, maar nogmaals dat moet nog blijken.''

Hoger

Bij het merendeel van de automerken in Europa is de uitstoot van schadelijke stoffen door diesels in de praktijk veel hoger dan verwacht mag worden op basis van de specificaties, zegt Richard Smokers, beleidsadviseur bij onderzoeksinstituut TNO.

"Ook in Europa zien wij dat de praktijkemissies van stikstofdioxide door dieselvoertuigen veel hoger zijn dan in de typekeuringstest. Dat is al langere tijd bekend", zegt Smokers. Om welke merken het gaat wil hij niet kwijt.

De adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit acht het ''zeer goed mogelijk'' dat nog meer autofabrikanten in de VS door de mand gaan vallen vanwege hoge praktijkemissies.

Strenge praktijkregels

Vanaf 2017 geldt een nieuwe wet in Europa waarin staat dat auto's niet alleen in laboratoriumtests maar ook in praktijktests aan de norm moeten voldoen. Milieudefensie wil dat alle diesels die in Europa op de markt zijn en nog komen onderworpen worden aan strenge praktijktests.

''Auto's van alle autofabrikanten moeten worden doorgelicht op software- of andere fraude en beboet als blijkt dat er gesjoemeld wordt'', aldus de milieuorganisatie.

Milieudefensie vindt ook dat er een onafhankelijke instantie komt die steekproefgewijs checkt of auto's daadwerkelijk in de praktijk voldoen aan de normen.

De instantie die dat nu doet, wordt volgens de milieuclub door de autofabrikanten zelf betaald. Volgens Milieudefensie voldoet slechts een op de tien nieuwe diesels in de praktijk aan de normen.