Michael Horn, de baas van Volkswagen in de Verenigde Staten, gaat diep door het stof vanwege het vermeende sjoemelen met de software van dieselmotoren.

"We hebben het totaal verprutst" zei Horn tijdens een toespraak in New York. "Ons bedrijf was oneerlijk tegenover milieudienst EPA, de Californische autoriteiten en tegenover jullie", zei de topman tegen een zaal vol toehoorders.

Het concern had software ontwikkeld waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen door de dieselauto's werd beperkt als de voertuigen werden gecontroleerd. In Amerika worden bijna een half miljoen auto's teruggeroepen naar de fabriek.

Megaboete

In de Verenigde Staten (VS) hangt de Duitse automaker een megaboete boven het hoofd. Als Volkswagen inderdaad de regels heeft overtreden, moet het concern daar 33.000 euro per auto voor betalen. Dat bedrag kan oplopen tot ongeveer 16 miljard euro.

Ook in Duitsland is inmiddels een onderzoek gestart naar de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto's. Het gaat om auto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en ook een model van luxedochter Audi.

Azië

Dinsdag werd bekend dat het debacle zich heeft verspreid naar Azië. Zuid-Koreaanse autoriteiten willen vierduizend tot vijfduizend Volkswagens testen. Het betreft hier de modellen Jetta en Golf en de Audi A3 sedan, ook een merk van 's werelds op één na grootste automaker.

Het ministerie verwacht dat het onderzoek twee maanden zal duren en komt dan met maatregelen, indien nodig. Als de auto's niet aan de milieueisen voldoen, kan het ministerie auto's terugroepen die al verkocht zijn of de verkoop van Volkswagens in het land stopzetten.

Ook in Zuid-Korea hangt de Duitse autobouwer een boete boven het hoofd. Volgens de Financial Times komt dat neer op maximaal 850.000 dollar (760.000 euro) per model.

Winterkorn

Het schandaal kan ook negatieve gevolgen hebben voor bestuursvoorzitter Martin Winterkorn. Een dag voordat de raad van commissarissen bijeenkomt om over een contractverlenging voor Winterkorn te praten, heeft een milieuschandaal de positie van de Duitser aan het wankelen gebracht.

Winterkorn trad begin 2007 aan als bestuursvoorzitter en zijn huidige termijn loopt eind 2016 af. Maar eerder deze maand besloten de commissarissen Winterkorn te belonen voor zijn staat van dienst door hem een verlenging tot eind 2018 aan te bieden. Het door de topman toegegeven gesjoemel zal echter eerder kunnen leiden tot zijn vertrek.

Beurzen

Maandag reageerden beleggers op het nieuws. Het aandeel Volkswagen leverde op één dag bijna een vijfde van de waarde in, de grootste koersdaling in zeven jaar.

Dinsdag daalde de koers in de vroege ochtendhandel verder met bijna 4 procent. Dat verlies liep rond 10.30 uur op tot ruim 6 procent.